تایتل قالب طراحی سایت سئو قالب بیان
🌿🌷همه گفتند مرو ! دیدم و نشنیدمشان / مثل این بود به یک رود بگویند بایست 🌷🌿


بخونید لطفا


#سلام_بر_ابراهیم



چند وقت پیش یه جمله ای خوندم از استاد پناهیان که منو خیلی به فکر فرو برد اون متن این بود

هر چه بی نماز در عالم هست،تقصیر نمازخوانان است.اینکه بی نمازان نماز نمی خوانند،برای این است که به ما نگاه می کنند،می گویند:تو که نماز خوانده ای چکار کردی؟چه فایده ای برایت داشته؟صورتت گل انداخته از مناجات با خدا که بگویی چه کیفی کردی که دیگری هم بیاید؟خب اینطور میگویند.نگویند هم همین طور دارند می بینند .اخلاقت،رفتارت...نماز کجای وجود تو را آباد کرده است که بقیه جذب بشوند؟

چکار کنیم همه نمازخوان شوند؟آنانی که نمازخوان هستند بهتر نماز بخوانند.همین...به همین سادگی...

آن وقت می گویند:چرا تو آنقدر همیشه سرحال و با نشاط هستی ؟تو چرا کینه به دلت نمیاید؟تو چرا عصبانی و حسرت زده نمی شوی؟می گوید:من نمیدانم.فکر کنم از نماز است.

ما همش میایم از مزایای حجاب میگم یا حدش چیه ولی بیاین اینبار متفاوت عمل کنیم این بار اسلام رو به شیوه ی دیگه تبلیغ کنین



خانوم های با حجاب شما نماینده ی حجاب زهرایی و اسلام هستین بیاین از این به بعد جوری با بدحجاب ها رفتار کنین که مجذوب شما بشن(نه اینکه قربون صدقشون بریدا!!! خخخ) جوری باشین که به حس و حال شما حسادت کنن دلشون بخواد مثل شما باشن

به قول استاد پناهیان تا خوب ها خوب نشوند بدها خوب نمی شوند

گاهی بداخلاقی باحجاب ها باعث میشه مردم از دین زده بشن و پیش خودش بگن این بود که میگفتن باحجاب ها فرشته هستن؟!

بیاین واقعا فرشته باشین طوری باشین و طوری برخورد کنین که فرشته ببیننتون اون موقعست که دارین تبلیغ حجاب میکنین از طرفی اینجوری تاثیرش واقعا بیشتره فقط صبور باشین و توکل کنین برخدا

از همین امروز شروع کنین

لازم نیست حتما مستقیم تبلیغ کنین کسی که دیدش به حجاب منفیه رو با تبلیغ مستقیم زده میکنین (این راه واسه اینا جواب نمیده) انقدر خوب برخورد کنین که ذهنیت خوب در مورد محجبه ها به وجود بیاد طوری که هر وقت اسم محجبه میاد توی ذهنشون یه حس خوب بهشون دست بده انگار دارن به یه فرشته فک میکنن

روی صحبتم با خانوما نیست آهای بچه مذهبیا بچه حزب اللهی ها آهای ادم معمولیا که حجاب رو خوب میدونین شما هم وظیفه دارین از این به بعد با محجبه ها با احترام بیشتری برخورد کنین مثلا اگه مغازه دارین براشون تخفیف درنظر بگیرین و....



یادتون باشه همه مسئولیم و مهم تر اینه که این راه زمان بره ولی بالاخره نتیجه میده

با توکل بر خدا ان شاءالله که این راه جواب بده

اسم این چالش رو گذاشتم #سلام_بر_ابراهیم چون ابراهیم هادی هم همینجوری بود با رفتارش باعث جذب مردم به اسلام میشد

لطفا با همین اسم مطلب رو تا جایی که میشه پخش کنید با پخش نکردنش چیزی ازتون کم نمیشه ولی با پخش کردنش خدا خوشحال میشه...

راستی دوستان اگه ناخواسته توی این متن به کسی توهین کردم ازش معذرت میخوام حلال کنید

یاعلی


میتونید ناشناس هم پیام بدید فقط لطفا مشخص کنید همین ناشناس هستید که این پیامو داده یا یکی دیگه 😖

*برای نظر گذاشتن رو "وارد شوید" کلیک کنید تا اطلاعات پر بشه و دیگه پرکردن اطلاعات براتون سخت نباشه

Unknown 96 ۱۹ بهمن ۹۶ ، ۲۰:۵۵ ۲۳ ۴ ۵۵۶ دلنوشت

نظرات (۲۳)

  • شارژآمد
    دوشنبه ۷ اسفند ۹۶ , ۰۱:۲۵
    سلام دوست عزیز
    وبلاگ بسیار عالی داری ...
    یه پیشنهاد برات دارم امیدوارم جدی بگیری و مجموعه میلیون نفری خودت رو به سادگی تشکیل بدی ...
    اولین اپلیکیشن کسب درآمد از موبایل، ایرانی و واقعی
    با وارد کردن کد معرف: malek در اپلیکیشن شارژآمد 0002 هزارتومن هدیه بگیرید و هم 35% شارژ ارزانتر بخرید همچنین با دعوت دوستان خود 25% پورسانت دریافت کنید ( درآمد بسیار عالی و نجومی در 7 سطح از مجموعه ای که تشکیل دادید ، واریز درآمد به حساب شبای بانکی تون ، دانلود از اپ استورها ، این برنامه رو جدی بگیرید بدون شک شاهد موفقیت روزافزون خواهید بود)
    وبلاگ ما رو دنبال کنید ، با تشکر
    ID Telegram:@Top_Member_Irani
  • ftm lale
    شنبه ۲۱ بهمن ۹۶ , ۲۰:۱۳
    من چادرو خیلی وقته میزارم :).مدرسمون واجب بود از راهنمایی دیگه گذاشتم کم کم عادت شد
    شاید یه روز بشه دیگه همیشه همیشه بزارم
    • author avatar
      Unknown 96
      ۲۱ بهمن ۹۶، ۲۰:۱۵
      خیلی خوبه . 
      ان شاءالله و امیدوارم حال دلت باهاش خوب باشه^.^
  • ftm lale
    شنبه ۲۱ بهمن ۹۶ , ۱۹:۴۶
    :))
    من چادرو هیچ وقت به عنوان حجاب انتخاب نکردم
    همیشه امنیتشو دوست داشتم
    تنها جایی که چادر نمیپوشم دریاست :)همینم حس دو شخصیتی بهم میده که ایشالا رفعش میکنم البته قسمت پل چوبیش سخته نمیشه
    • author avatar
      Unknown 96
      ۲۱ بهمن ۹۶، ۲۰:۰۲
      ^_^ 
      چادر کلا خوبه همه چیش 😍
      مرسی از نظرت 
      منم اون اوایل که چادر میزاشتم مثلا تو زمستونا که بارون میومد نمیزاشتم :( الان دیگه میزارم ان شاءالله توهم همینطوری میشی 😘🌹
  • ناشناس
    شنبه ۲۱ بهمن ۹۶ , ۱۴:۱۲
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    ***** ** * ***** *** **** *** ****** ****** ** ***** ** ***** *** ***
    *** *** *** **** **** ** *** **** ********* *** ** *** ** ******* ***** **** ***** ****** ****** **** ***** **** ****** ** ** *** *** *** **** ** *** *** ** ** ** ***** ** ****
    ** *** ***** ** **** ** *** *** ****
    ******* ****** ****** ** ****** *****
    ****** **** *** ** ***** **** ***** *** *** * ********** ** ***** ******
    *** ***** *** ** ****** ***** ** ******** ***** ** **** **** ***** ***** **


    متوجهم منظورتون چیه ولی اینجا یه نکته ای هست مخاطب این پست فقط و فقط محجبه ها و اونایی که اعتقاد دارن هستن ما الان با بی اعتقاد ها کار نداریم چون مخاطب اونا نیستن
    اره اونو که صد البته منتها شما بلاگری ولی من نه نیستم
    بین دوستای محجبتون پخش کنین اگه میتونین
    نه من وبلاگ هم ندارم :)شما هم منو دنبال نمیکنین من کلا یکی دیگه ام جدی میگم:\
    • author avatar
      Unknown 96
      ۲۱ بهمن ۹۶، ۱۶:۴۱
      خیلی ممنون 🌹
      باشه :)
  • ناشناس
    شنبه ۲۱ بهمن ۹۶ , ۱۳:۱۵
    توضیح نمیخواد دیگه از اسمش مشخصه^_^

    فقط میشه به بلاگر های دیگه هم بگین بزارن توی وبلاگشون؟؟

    یه خواهش دیگه هم دارم اگه تلگرام یا اینستاگرام هم دارین این مطلب رو پخش کنین ممنون میشم

    نه من فک کردم منو با کسی دیگه اشتباه گرفتین از اون لحاظ:)
    • author avatar
      Unknown 96
      ۲۱ بهمن ۹۶، ۱۳:۲۱
      بسیار خب . توضیح چرا دیگه اگه نظراتو بخونید من دیروز یه عالمه حرف زدم 
      اخه فقط پخش کردن نیست که شما مثلا فکرمیکنید اگه یه نفر که اعتقادی نداره اینو بخونه اعتقاد بیاره؟ باید باهاش نشست همکلام شد یه سری اون حرف بزنه یه سری شما تا به یه نتیجه ای برسه 
      تو پست گفتین که بقیه هم پخش کنن دیگه 
      چندنفری گذاشتن اونایی که خودتون گفتید 
      تلگرام دارم اما خب کانال اینا ندارم پخش کنم و اینستاگرام هم ندارم شرمنده
      حدس میزدم یکی از بلاگرا باشید که دنبالشون میکنم که حالا زیاد مطمئن نیستم :)
  • ناشناس
    شنبه ۲۱ بهمن ۹۶ , ۰۷:۵۴
    سلام متشکرم که توی وبلاگتون قرار دادین حقیقت رو بگم فک نمیکردم کسی بزاره توی وبلاگش دیگه توکل کردم بر خدا و فرستادم

    فقط خواهشی که دارم اینه که اینو تا جایی که میشه پخشش کنین :)

    راستی من اون ناشناس که فک میکنین میشناین نیستم :)
    • author avatar
      Unknown 96
      ۲۱ بهمن ۹۶، ۱۳:۰۳
      سلام خواهش میکنم به نظرم اگه میتونین نظرات دوستان رو راجع به این مسئله خودتون هم جواب بدین چون شاید شما که این پویش رو شروع کردین بهتر بتونین راجع بهش بگید 
      😖
      عجب!! مگه میدونین کیو فکرمیکنم
  • حصار آسمان
    شنبه ۲۱ بهمن ۹۶ , ۰۰:۱۶
    همینو :))))
    ندیدمش
    • author avatar
      Unknown 96
      ۲۱ بهمن ۹۶، ۰۰:۱۹
      اها اون دوتا پست اول فعلا ثابته واسه همون این اخریه بعدشونه
  • serek یزدان
    جمعه ۲۰ بهمن ۹۶ , ۲۲:۵۴
    سلام
    ممنون از این پست خوب
    در کل سعی میکنم سخنرانی های آقای پناهیان رو دنبال کنم چون برام جذابه
    موافقم که ماگاهی مسوولیت مون در برابر اعتقادات مون رو فراموش می کنیم... ولی موافق نیستم که اگر رفتار اشتباه فردی که ظاهرا دین داره و باطنا نقص داره به پای دین بذارن حق داشته باشن
    #سلام بر ابراهیم منو برد به سالهای دور ...زمانی که برای اولین بار کتاب سلام بر ابراهیمو خوندم
    • author avatar
      Unknown 96
      ۲۰ بهمن ۹۶، ۲۳:۰۰
      سلام متشکرم از نظرتون
      بله درسته واقعا اینطور نباید باشه .

      ^_^ منم خوندمش البته فقط جلد یکشو هدیه گرفته بودم 
  • احسان ..
    جمعه ۲۰ بهمن ۹۶ , ۱۶:۲۲
    درود بر پناهیان
    • author avatar
      Unknown 96
      ۲۰ بهمن ۹۶، ۱۷:۵۸
      تشکر
  • یک بلاگر
    جمعه ۲۰ بهمن ۹۶ , ۱۴:۵۶
    با توجه به پاسخ کامنتی که بهم دادی میگی من که نمیگم اجبار کنیم
    پس داری میگی موافق هستی خانم ها بدون روسری بیرون بیان؟
    یعنی هیچ چیزی روی سرشون نباشه؟
    و تو به عنوان یک انسان محجبه فقط بهشون پیشنهاد بدی که روسری حداقل داشته باشن و اگر اونها گفتن به خودم مربوطه دیگه کاریشون نداری.
    درسته؟
    اگر منظورت این بوده موافقم باهات و خیلی برای من باعث خوشحالی و افتخاره که یک خانم چادری تفکرات کسانی که به حجاب اعتقاد ندارن رو محترم میشماره و براشون در اجتماع جایگاهی رو می بینه.
    • author avatar
      Unknown 96
      ۲۰ بهمن ۹۶، ۱۵:۰۹
      من جایگاهشون رو نه سلب میکنم نه بهشون بی احترامی میکنم امیدوارم متقابل باشه .

  • یک بلاگر
    جمعه ۲۰ بهمن ۹۶ , ۱۴:۵۳
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    چرا آزادی مطلق تایید شدنی نیست؟
    این تایید رو چه کسی باید انجام بده؟ من و شما که معتقد هستیم؟ ظلم در حق اوناست!
    آمار فساد در جامعه بالاست چون ما مساله جنسیت رو زیادی بزرگ و بولدش کردیم.
    "اما واقعا یعنی شما میپسندید هرکس تو جامعه هرجور که دوست داره باشه؟ بعد این جامعه اگه یه موقع مشکلی به وجود اومد چه جوری باید جلوشو گرفت"
    بله من می پسندم هر کسی توی جامعه هر طور که دوست داشت باشه .
    آزادی بدون شرط از نظر من باید باشه . هر کسی باید آزاد باشه هر کاری دوست داشت کنه . آزادی خودش تعریف داره.
    آزادی اینه که هر کسی می تونه هر کاری رو انجام بده به دو شرط :
    1- به شخص یا تفکر یا چیزی اسیبی نزنه
    2- آزادی اش باعث سلب آزادی شخص دیگری نشه
    در صورتی که این دو شرط رو داشته باشه فرد هر کاری که دوست داره انجام بده. انسان ها مختار و آزاد خلق شدن . باید راه رو خودشون برن. اگر مشکلی پیش اومد پلیس می تونه مشکل رو حل کنه.
    حجاب آزاد بشه . همه سر لخت بیان بیرون . هر کسی تعرض کرد بگیرنش!
    ببرنش مشکلش رو حل کن. ببرنش پیش روانشانس . آره اولش یه 20 سال طول می کشه ولی بعدش عادی میشه و میشه مثل خارج از کشور که کسی با کسی کاری نداره
    متاسفانه رسانه جهت دار مطلب منتشر می کنه . رسانه های داخلی وابسته به حکومت میان می نویسن :
    اقا تو اروپا لختیه هر روز همه دارن می لولن توی هم و به هم تجاوز می کنن
    رسانه های خارجی هم می نویسن:
    آقا زن ایرانی باید چادر باشه هر کسی چادر نپوشه اعدام میشه!
    من یه روز عکس زن های ایرانی رو به یکی نشون دادم خیلی تعجب کرد که مگه بدون حجاب بیان بیرون زندان و شلاق نداره؟
    من گفتم وا ..
    **** ***** *** *** ** *** ** *** ****
    ** **** *** ***** ***** ***** ******* ** ***** ****** ****** ******
    *** ***** **** ***** *** ***** **** ****
    .
    ولی توی خارج از کشور شما دست به یک خانمی بزنی بدون رضایت و یک داد بزنه می گیرن و به امار یکی اضافه میشه. یا وقتی یک تیکه جنسیتی به کسی بندازی دستگیرت می کنن و تعرض مجسوب میشه و توی آمار میاد
    بخوایم حساب کنیم با تعداد دست هایی که فقط توی تهران داره به خانم ها زده میشه یا تیکه هایی که انداخته میشه رو تو آمار بیارن با فاصله خیلی زیادی از رتبه دوم اول میشیم ما!
    صرفا به رسانه های جهت دار نگاه نکن .بیشتر در این مورد مطالعه و تحقیق کن . من دارم توی اروپا زندگی می کنم و می بینم . با توجه به مطالبی که رسانه های جهت دار می نویسن اونطوری من هر روز که می رم بیرون باید ببینم یکی روی یکی خوابیده!
    خیلی ببخشید اینطور میگم ولی یک کم دیدت رو باز تر کن و از افراد مطلع تر سوال کن.
    آزاد بودن حجاب در خارج این چیزی نیست که تو از منابع خاص دنبال کرده ای.
    توی خارج هم تعرض هست و دارن درمانش می کنن. مجازات ها خیلی سنگینه. ولی توی ایران هم به این سنگینی هست؟
    یک کم باز تر به این مساله نگاه کن
    همونطور که یک تنه جلوی یک توییت یک خانمی که توهین کرده بود به خانم های چادری ایستادم و از چادری ها دفاع کردم در مقابل پاسخت هم مجبورم از زبان اون ها انتقاد کنم بهت. من نمی گم حجاب و چادر بده یا خوب.
    من حرفم اینه که به عقاید هم احترام بذاریم. به تفکرات هم احترام بذاریم. برای همدیگر آزادی قایل باشیم و بذاریم بقیه هم راحت و آزاد مثل ما زندگی کنن.
    من نه از حجاب دفاع می کنم و نه از بی حجاب. من از آزادی عقیده و اندیشه و تفکر و عمل دفاع می کنم . این فراتر از این هاست .
    • author avatar
      Unknown 96
      ۲۰ بهمن ۹۶، ۱۵:۰۷
      ممنونم از نظرتون
  • یک بلاگر
    جمعه ۲۰ بهمن ۹۶ , ۱۴:۴۱
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    قسمت دوم اینه که شما داری به مرد ها توهین میکنی . من نمی گم همه سالم هستن . همه جا مریض جنسی هست. ولی بذار برات بازترش کنم.
    چادر راه حل در امان ماندن نیست. تقریبا هیچ آماری از میزان تجاوزی که به افراد چادری میشه وجود نداره. چون افراد چادری خودشون رو با حیا می دونن و دوست ندارن این رو مطرح کنن . با دوستی که اتفاقا معتقد هم بود در حال رفتن بودم که خانم چادری جلو تر از ما می رفت . ایشون چی بگه خوبه؟
    ** ***** ***** ** **** *** **** *** **** ** ****
    *** *** ****** ****** ****** ** ** **** *******
    *** ** ** ****** ***** *** * ***** ** ** ** **** ***** **** *** ** **** ***** **** * *** ****** ** **** **** *** ***** *** *** **** **** ** ** ***** *
    بعد یه تیکه خیلی خیلی بدی به همون خانم چادری انداخت. به حدی که من ازش فاصله گرفتم . شما فکر می کنی اگر چادر بپوشی در امان خواهی بود؟ مسلما نه .
    در نظر ما تجاوز یعنی حتما طرف تا مرحله آخرش بره! ولی تجاوز کلامی هم داریم. گاهی تجاوز فقط یه دسته! ما با چادر مساله رو حل نکردیم . صورت مسله رو یه کاغذ چسبوندیم روش!
    ما انسان ها به غذا خوردن نیاز داریم . غذا یک نیاز فطری عه.
    تمایلات جنسی هم یک نیاز فطریه . نمی شه خفه اش کرد . هر چی بیشتر خفه اش کنی بیشتر و بیشتر و بیشتر میشه .
    ماه رمضان که روزه میگیریم مخصوصا که این سالها توی تابستون افتاد و طول روز ها خیلی زیاد بود حتی مایه ظرف شویی هم به نظر مون خوشمزه می اومد.
    نیاز جنسی هم همینه. وقتی که همه چی ممنوع بشه بولد میشه.
    شما روزی که برا خودت رژیم قرار میدی بیشتر از روزهای دیگه غذا می خوری!
    انسان همیشه همینه. یک چیزی ممنوع بشه حساسیت روش بیشتر میشه.
    وقتی که از کودکی دختر رو از پسر جدا می کنن . دختر رو می پوشونه و فرار می کنه آخرش به اینجا میرسه که زن تبدیل میشه به یک مساله خیلی بزرگ
    ولی توی اروپا پسر و دختر با هم بزرگ میشن . هشتاد درصد از پسرا احساساتی که بر اثر ممنوعیت به وجود میاد رو ندارن! اصلا براشون مهم نیست که بدن اون یکی جنسشون چیه. براشون خیلی عادی و طبیعیه!
    ولی وقتی ما از کودکی فاصله گرفتیم در نهایت میشه این چیزی که هست . دایم می خوایم نزدیک بشیم به هم و مشکلاتی که پیش میاد. وقتی که زن رو دست نیافتنی ببینیم سعی می کنیم که به هر نحوی شکارش کنیم . همین میشه که از کودکی ممنوعه وقتی بزرگ هم میشیم این همه مرد توی جامعه هستن که دایم فکرشون دختره
    مثل یه موبایل که وقتی نداریش هی نگاهش می کنی هی میری فروشگاه قیمتشو می پرسی و.. ولی وقتی که دم دستت باشه زیاد برات اون ارزش رو پیدا نمی کنه! می کنه؟
    راه حل این نیست. راه حل درمان این مساله است . این تناقضات که توی دین هست باعث فراری شدن مردم از دین میشه.
    بعد هم این ها در حداقل هستند . چندین مورد من دیدم که بعضی ها بدون روسری رفتن بیرون و کسی کاری باهاشون نداشته! اینکه جامعه رو گرگ ببینیم و.. که نمیشه
    مشکل مرد داستان هست نه زن ! زن خودش رو محدود کنه تا مرد به بیماریش ادامه بده؟
    کسی که با یک مو، صدا و.. تحریک میشه مریضه! چادره هم بپوشی این آدم تحریک میشه باز . تخیل می کنه . مشکل درون ماست . مثل اینکه دکتر به شما بگه به رنگ قرمز نگاه نکن شما رنگ قرمز رو توی کشور ممنوع کنی!
    برای همین من دارم از این دیدگاه پاسخت رو نقد می کنم . چون صحیح نیست.
    من و شما اعتقاد نداریم . کسی دیگه که اعتقاد نداره که نمی تونه بمیره. اون دوست داره اونطوری باشه و در اصل آزادی ما داره آزادی اون رو سلب می کنه!
    در مورد کشور های جهان سایت هایی مثل تسنیم و.. رو نخون
    بیشتر در موردشون بخون
    اگر جایی برقع ممنوع شده برای امنیته . چون زیر اون چادر ممکنه مواد منفجره قرار بدن! بعدم کی گفته حجاب توی اروپا توجه جلب می کنه . من کلی از همکلاسی هام از کشور های عربی اومدن و مسلمونن . حتی خارجی ها به عقایدشون احترام می ذارن و کسی دقت نمی کنه. توجه کسی جلب نمیشه .ح حتی خارجی ها با خانم ها دست هم نمی دن!
    به عقاید احترام می ذارن . و گرنه اینام بیان بگن آقا ما کشورمون قانونمون اینه روسری تو در بیار!
    هرکسی راه خودش رو داره دین خودش را داره . بهتره احترام بذاریم .
    ما به حجاب اعتقاد داریم خودمون بپوشیم. شما اگر نگران هستی و فکر می کنی چادر حفاظتت می کنه بپوش . اون آدم حتما مشکلی با این مساله نداره و دوست داره اونطور بیاد بیرون. ما نمی تونیم آزادی هاش رو محدود کنیم چون هم عقیده اش نیستیم که .
    رضا شاه هم زور زد چادر از سر مردم برداره شد؟
    چطور برداشتن حجاب بی احترامی به تفکر مردمه ولی به زور یه روسری سر کردن میشه تعالی دادن جامعه. برای کسی که اعتقادی نداره این حرفها بی اهمیته. براش مهم نیست .دوست داره راحت بچرخه. دوست داره زندگی کنه .
    حذف شدنی نیست . اینها رو نباید یادمون بره
    به نظر من هر کسی باید راه خودش رو بره . این که سعی کنیم جامعه رو با تفکر خودمون همسو کنیم کار خیلی غلطی است و ظلمه! ظلم.
    امر به معروف شوخی نیست. اگر برعکس جواب بده گناهش گردن خودمون می افته . مثل شرایطی که الان داریم می بینیم . هر چی بیشتر فشارش بدیم بیشتر و بدتر میشه . ولی ما میگیم چرا اینطوری . اون فرد باید اصلاح بشه . باید هم فکر ما بشه . یا یکی که گفته بود هر کسی دوست داره حجاب نداشته باشه از ایران بره. خب این حرفها انسانی و منطقی ان به نظر خودت؟
    الان فکر کن من بیام پست بذارم کسانی که دوست دارن با حجاب باشن برن عربستان! ایران نمونن! این حرف انسانیه؟ منطقیه؟
    یک کم بهتره حواسمون به دین و ایمون خودمون باشه نه بقیه
    • author avatar
      Unknown 96
      ۲۰ بهمن ۹۶، ۱۴:۵۸
      البته این نظر بهتر بود سانسور شه :|| اما حالا برای اینکه مشکلی پیش نیاد دست نمیزنم 
      من منظورم تجاوز جنسی نبود تجاوز حالا فقط جنسی نیست که با نگاه بد هم به طرف مقابل نگاه بشه میشه تجاوز به حریم شخصیش حالا شما اینطور برداشت کردین من منظورم اون نبود 
      و اینکه من با نظراتتون مخالف نیستم اما نمیدونم واقعا اگه میشه بدون مشکل زندگی کرد هرکس هرجور خواست باشه ... 
      من فعلا هنوز خودم کاملا درست نیستم و به همین دلیل فعلا خیلی دوست ندارم تو این مسئله وارد بشم چون میدونم نه تجربه ی زیادی دارم نه اطلاعات زیادی 
  • یک بلاگر
    جمعه ۲۰ بهمن ۹۶ , ۱۴:۱۹
    مجبورم قسمت قسمت و تکه تکه پاسخت رو بدم و امیدوارم که نظرات محدودیت کارکتر نداشته باشه و بتونم پاسخم رو کامل بدم.
    من کامل با پاسخ شما مخالفم.
    ما امروز در قرن اطلاعات زندگی می کنیم و فرهنگ گسترش پیدا کرده و بیشتر شده. به نظر تو اروپای500 سال پیش با اروپای امروز به لحاظ فرهنگی یکیست؟ یه زمانی دین مسیحیت برده داری داشت و همین هایی که امروز می گویند حقوق بشر برده داری می کردن.ولی یک روز دیدن که آقا برده داری درست نیست.اون آدم هم انسانه و برده داری از بین رفت. این یعنی پیشرفت فرهنگ. ولی هنوز توی دین مسیحیت برده داری امری عادی محسوب میشه پس با توجه به اون حرف ها باید هنوز برده داری رواج داده بشه.
    ولی توی همون دین مسیحیت دروغ ممنوعه. دروغ توی هر فرهنگی ممنوعه. نظر بد داشتن توی هر دین و فرهنگ و عصری ممنوعه. ممنوع از این نظر که درست نیست گفته بشه و مشکل برات به وجود می اد.
    دین یک نسخه است. شما وقتی میری یه کامپیوتر می خری یک دفترچه استفاده داره.چطور باید از این کامپیوتر استفاده کرد. دین هم اینه که چطور میشه از خود استفاده کرد. میگه دروغ نگو . دزدی نکن تا به مشکل نخوری . این قوانین همیشه درست هستند .
    این منطقی است که الان در این سطح فرهنگ هنوز مردها رو یک مریض ببینیم. من نمی گم همه مردا سالمن. بله مریض هم هست ولی بهتره راه حل بهتری چاره کرد.
    در مورد امر به معروف باید بگم که در اصل امر به معروف پیشنهاده. من دارم دروغ میگم. شما میای میگی دوست من دروغ بده. دروغ نگو. یا میای میگی فلان فقیر نیازمنده یه پولی بهش بده. پیشنهاده!
    نمی تونی منو مجبور کنی که به فقیر پول بدم (امر به معروف)
    یا دروغ نگم (نهی از منکر). فقط می تونی به من پیشنهاد کنی.
    اگر اونطوره بچه مسلمونیم دیگه این همه آیت الله زاده هستن که حسابی با بهترین ماشین ها می رن توی شهر. شروع کنن کمک کردن . کمک کردن به فقیران هم قانون بشه دیگه. اونطوری چه قدر قشنگ هیچ فقیری روی زمین نمی موند. نمیشه که انتخابی عمل کرد . امر به معروف و نهی از منکر در اصل پیشنهاده . معلمی داشتیم که حدیث از امام حسین می گفت که امر به معروف نه شرط داره.
    یکی از شروط این بود که وقتی به طرف گفتی فلان کارو کن گفت به تو چه دیگه تو ثوابش رو بردی و از گردن تو می افته .همین که به طرف بگی کافیه. نه اینکه اگر به زور مجبورش کنی . مجبور کردن اتفاقا نتیجه عکس می ده! پیشنهاد می دی . انجام نداد دیگه گردن خودشه نه تو
    اینکه یه قانونی در راستای عقاید ماست درسته؟
    شما فرض کن چادری بودی و قانون این بود که حجاب کلا ممنوعه! مثل زمان رضا شاه. اون وقت قطعا اینطور نمی گفتی . برای یک شخصی که به حجاب اعتقادی نداره هم دقیقا همین مساله هست. زوره . شاید بگی خب من مسلمونم و جامعه باید مسلمون باشه . ولی کی گفته این رو؟ همه باید مثل من باشن که حرف درستی نیست! هست؟
    با این تفکرات فقط تنفر به وجود میاد و فراری شدن . اینکه ما باید همه چیز رو در راستای عقاید خودمون بکنیم.
    سوال من اینه من و شما اعتقاد به خدا و اسلام داریم. خب؟
    اون کسی که نداره باید حذف شه؟ باید بمیره؟ نمیشه!
    اون آدم باید زندگی کنه. چه کار به کارش داریم . در حد پیشنهاد آره خوبه. من خودم شده در حد پیشنهاد دادم ولی وقتی طرف جواب داد به تو ربطی نداره من ثوابم رو کردم . دیگه پای خودشه. فردا روزی هم معادی بود خدا میگه فلانی گفت بهت! تو گوش ندادی.
    ما همه یک سری مشترکاتی داریم. همه مون با سفره هفت سین خاطره داریم. همه مون اشعار حافظ و سعدی رو میشناسیم . برای همه ما رستم یک پهلوان بوده . اینا اشتراکات ماست. همه مون می دونیم لواشک و البالو خشکه چه قدر خوشمزه ان . همه مون آبگوشت و قورمه سبزی رو می شناسیم.
    ولی همه مون مثل هم فکر نمی کنیم . یکی آبگوشت رو دوست داره یکی قورمه سبزی رو . یکی اشعار فردوسی رو بیشتر دوست داره. یکی دوست داره مواد سفره هفت سین رو توی لیوان بریزه و یکی توی کاسه و یکی اصلا توی سفره پخش کنه!
    یکی قرآن میذاره چون مسلمونه یکی چه می دونم انجیل میذاره یکی تورات می ذاره یکی ام که کلا آتئیسته هیچی نمی ذاره .
    ما همه مثل هم فکر نمی کنیم . نه میشه نظرات و افکار مخالف رو سرکوب کرد. نه میشه نادیده گرفت .نه میشه ازشون فرار کرد. پس بهتر نیست که به بقیه کسانی که مخالف ما هستند هم فرصت زندگی بدیم؟
    اینکه جامعه همه باید سر لخت بشن و کسی حق حجاب نداشته باشه دقیقا برعکس این عقیده توست . شما میگی ما مسلمونیم همه باید حداقل یه تکه پارچه روی سرشون داشته باشن و کسی که اصلا خدا رو قبول نداره میگه آقا به من چه . تو مسلمونی اصلا از خونه بیرون نیا. من اعتقاد ندارم چرا باید تاوان بدم . من همین یه تکه پارچه رو هم دوست ندارم.
    از همین منظر دارم نقد می کنم پاسخت رو . سلیقه ها یکی نیست دوست خوب من. پس بهتره به همه عقاید احترام گذاشت و بذاریم همه آزاد باشن . کار خودشون رو بکنن . ما فقط پیشنهاد بدیم . ما در عصر اطلاعات هستیم و نمیشه بگیم ما درست مطلق هستیم . اصلا ما درستیم طرف دوست داره تو راه غلط خودش بره. بذاریم آزاد باشه. آره بهش میگیم راهت غلطه. راهنماییش می کنیم ولی وقتی دوست نداره کسی کمکش کنه بذاریم راه خودش رو بره دیگه از دست ما کاری بر نمیاد.
    چون ممکنه نظرم ثبت نشه تکه تکه اش می کنم .
    ادامه دارد ...
    • author avatar
      Unknown 96
      ۲۰ بهمن ۹۶، ۱۴:۳۴
      :((( منکه گفتم اجبار نکنیم . همون امر به معروف (پیشنهاد یا هرچی که اسمش میزارین ) همون 
      من خیلی از دوستام اصلا باحجاب نیستن مانتویی یا حالا شال و اینا و مشکلی هم ندارم .
      همه‌میتونن زندگی کنن و مشکلی پیش نمیاد من و امثال منم نمیتونن به کسی که نمیخواد اجبار کنه و منم نمیکنم.
      بله هستن کسایی که چادرین در ظاهر چادرین و باحجاب اما باطن خوبی ندارن و بالعکس یکی حجابش رعایت نمیکنه اما باطن خوبی داره من میگم واقعا نمیشه قضاوت کرد .

      ولی این ازادی عمل در صورتی ایراد نداره که باعث نشه هیچ کدوم از دوطرفم صدمه ببینن .


      :(( 


  • یک بلاگر
    جمعه ۲۰ بهمن ۹۶ , ۱۲:۰۵
    با اون قسمتی که خانم های شل حجابم گاها توهین می کنن به چادری ها موافقم و این تنفره از اونجا شروع میشه
    ولی با اون قسمتی که میگی نه انقدر باز که نشه بهمون گفت مذهبی مشکل دارم . این باز به نظرم یک کمی درست نیست . اگر کسی کلا خواست روسری نداشته باشه آدم نیست و حق زندگی توی اجتماع رو نداره؟
    الان توی سوریه و لبنان و دوبی حجاب کاملا اختیاریه . کسی که دوست داره با حجاب کامل بیرون میاد و کسی که دوست نداره موباز می آد بیرون.
    اینه باز یه محدودیت قایل بشی و بگی آزادیه اصلا درست نیست.
    خیلی درست نیست که بگیم انشاالله بصیرت پیدا کنند و بیان به راه ما!
    مگر فقط راه ما درسته و همه باید به سمت ما حرکت کنن. همین حرف ها حساسیت برانگیزه.
    کسی که به اسلام اعتقادی نداره چرا باید بهش بگن بچه مسلمون . اگر من دوست دارم بهم بگن بچه مسلمون خب من سر خودم رو پایین می اندازم . یا اگر خانمی دوست داره بهش بگن بچه مسلمون چادرش رو می پوشه دیگه این ور و اون ور بوم نداره.
    کسی هم که دوست نداره خب نمی کنه این کارو . چون به من بگن بچه مسلمون همسایه من باید چادر بپوشه؟ منطقی نیست.
    حجاب باید با انتخاب خود آدم باشه. خود شخص اون ادم
    اون آدم دوست داره کلا همون یه ذره روسری رو هم نداشته باشه. باید بهش احترام بذاریم و بذاریم توی جامعه زندگی کنه.انسانه اونم چون با تفکر ما نیست؟
    ما در حد بچه مسلمونی بهش آزادی بدیم؟
    دوست عزیز من خودم توی یک خانواده ای بزرگ شدم که با دین اسلام بیگانه نیستم. شاید حتی خواهر خودمم چادری یا مانتویی باشه. ولی خانواده ما به ما حق انتخاب داده. اگر توی خونه ما روزه میگیریم برای خودمون می گیریم. یادمه یک سال برادرم حال و حوصله روزه گرفتن نداشت و خانواده بهش دقیقا به همون اندازه احترام گذاشت که به من روزه دار احترام گذاشتن!
    در صورتی که دیدم در خانواده عموم کسی که روزه نگیره کارش تمومه!
    بحث من سر اینه که به بقیه اجازه بدیم اون طور که دوست دارن باشن و اون طور که اختیار دارن انتخاب کنن .
    وگرنه فقط بین من و شما و یک خانم به قول شما تند رو اینه که
    تند رو میگه همه باید حجاب داشته باشن
    شما میگی نه روسری هم اوکیه ولی دیگه لخت نشن که بهمون نگن بچه مسلمون!
    و من هم بگم هیچ کسی حق داشتن حجاب رو نداره و چادر ممنوعه
    این دیگه اعتدال نشد! این شد اعتدال رو عقاید! فقط اولی خیلی تنده شما نسبتا تندی و باز من از اون ور بوم خیلی تندم!
    ولی وقتی که بگیم آقا هر کسی آزاده هر جور دوست داره باشه اون وقت میشه اعتدال و برابری. همانطور که شما خجابت رو با علاقه و اختیار انتخاب کردی اون هم باید بتونه نداشتن روسری شو بدون اجبار و با اختیار انتخاب کنه یا بلعکس!
    • author avatar
      Unknown 96
      ۲۰ بهمن ۹۶، ۱۲:۵۰
      خیلی ممنونم از نظرتون منظورم از ازاد حجاب باز نبود منظورم اینه نه خیلی باید رو دیگران سخت گیری کنیم نه خیلی رهاشون کنیم .
      تو قرانم گفته امر به معروف و نهی از منکر نمیشه چون دیگران ناراحت میشن همه ساکت بشن و هرکس هرجور دوست داره رفتار کنه که اینجوری هرج و مرج میشه هرکشوری هر دینی یه سری قوانین داره که باید رعایت شه و ما تو کشوری زندگی میکنیم که اسلامیه و قوانینش بر طبق دستورات خدا حدو حدودش مشخص شده .
      الان اگه بخوایم حجاب و آزاد بزاریم فکرمیکنین به جز این چنددرصدی که حجابشون رو رعایت میکنن حالا نه صرفا چادر حجابشون رو رعایت میکنن فکرمیکنین اون درصد عظیمی از افرادی که الگوشون مدل های غربیه و هرروز با یه مدل جدید لباس میان تو خیابون لباساشون کوتاه موها بیرون و حالا نمیدونم هرچی، فکرمیکنین این افراد از فرداش همین یه ذره شال و مانتو رو میپوشن بیان خیابون ؟ 
      بعد اونجا هم من و شما میگیم باشه من نگاه نمیکنم سرمو میندازم پایین؟ بعد اون وقت من شمایی که داریم رعایت میکنیم میتونیم امنیت داشته باشیم از بیرون اومدن !
      دقیقا میشه وضع بعضی کشورایی که اینقدر بدحجابی عادت شده که اگه یه نفر بخواد باحجاب بیاد بهش ایراد میگیرن و اونجاست که اون میمونه تو معرض دید درحالیکه تو قرآن گفته جلب توجه نکنید هدف چادر سیاه هم همینه تاحدودی درسته پوشش هست اما یه هدفش اینه که جلب توجه نکنه و ادمو حفظ کنه 
      اشتباه برداشت نکنید من اصلا این حرفایی که گفتید و نگفتم من نگفتم بصیرت پیدا کنن بیان راه ما گفتم ان شاءالله بصیرت پیدا کنن راه درستو انتخاب کنن و اصولا راه من و شما شاید درست نباشه، اسلام که درسته و کاملتر از اون دینی نیست راهش درسته حالا چه جوری بهش رسیدنه مهمه و ای کاش که ما هم درست بریم و خدا کمکمون چون بدون کمک خدا واقعا نمیتونیم.
      من بله رو حجاب خودم چون با علاقه رسیدم خیلی هم روش محکمم یعنی موقع صحبت کردن راجع بهش اما به اجبار به کسی تاحالا تحمیل نکردم واسه خودم سختگیرم و حرفایی هم که دارم میزنم اعتقاد شخصیه خودمه که بهش رسیدم حالا برحسب تجربه یا حتی مطالعه .
      اما واقعا یعنی شما میپسندید هرکس تو جامعه هرجور که دوست داره باشه؟ بعد این جامعه اگه یه موقع مشکلی به وجود اومد چه جوری باید جلوشو گرفت ؟ شما تضمین میکنید اگه هرکس ازاد باشه و هرجور دوست داره بیاد بیرون با حجاب بی حجاب کم حجاب و.... هیچ مشکلی براش پیش نمیاد و خیلی معذرت میخوام ادم هایی که کنترل خودشونو ندارن به حریمش تعرض نخواهند کرد و اونوقت امار فساد در جامعه بالا نمیره ؟ 
      واقعا خیلی مشکلات میتونه به وجود بیادا!!
      آزادی مطلق به نظرم اصلا تاییدشدنی نیست؟ 

      و روزه هم همینطور اگه براش مشکله تو قرانم گفته نگیر . اجباری نیست . نگرفتنش به من و شما یا به خانواده ش مشکلی به وجود نمیاره تکلیف واجب خودشو انجام نداده و خودش باید پیش خدا جوابشو بده .‌
      ولی واقعا من وقتی میبینم یکی ندونسته یه کار اشتباهی داره مرتکب میشه که پایانش راه خوشی نیست واقعا ناراحت کننده ست که نه میتونم حرفی بزنم و نه میتونم کاری براش بکنم چون اگه حرفی بزنم میشم بده! و تند !


      حالا بچه مسلمون و مذهبی یه اصطلاح بود منظور این بود من و شمایی که میایم خیلی چیزاو رعایت میکنیم باید خیلی مواظب باشیم چون یه کار اشتباهمون مساوی میشه با این حرف که میگن نگاه دین اینجوریه و ...و وظیفه مون اینه اگه میبینیم یکی اشتباه میکنه بهش تذکر بدیم با اصول درست البته، نه با خشونت و اجبار
      اگه بیخیال رد بشیم اونجا هم اشتباه کردیم هرکس نه فقط در مقابل خودش بلکه درمقابل هم نوع خودش مسئوله


      امیدوارم به کسی بی احترامی نکرده باشم 
      شرمنده اگه بلد نیستم خیلی خوب منظورمو برسونم و خیلی درست حرف بزنم 

  • علیرضا امیدیان نسب
    جمعه ۲۰ بهمن ۹۶ , ۰۹:۵۵
    واقعا حرفه حق رو.گفته استاد پناهیان
    منم همیشه گفتم تقصیر خوده ماس که دین رو به کام بقیه تلخ کردیم:(
    • author avatar
      Unknown 96
      ۲۰ بهمن ۹۶، ۱۲:۲۴
      بله دین که قشنگه اگه واقعا بهش عمل بشه ولی خوب ما اشتباه دین رو نشون میدیم گاهی اوقات با اشتباهاتمون
  • یک بلاگر
    جمعه ۲۰ بهمن ۹۶ , ۰۱:۰۳
    عمومیت دادن نشانه بیسوادی یک نفر هست برای همین عمومیت نمیدم و نمی گویم که همه چادری ها اینطور هستند . ولی اون چیزی که من دیدم اینطور بوده که زیادن کسانی که چادری هستن و کسانی که به اصطلاح شل حجابن رو هرزه خطاب می کنند.
    چندین بار با چشم دیدم و با گوش شنیدم که خانم چادری در مترو هست و گفته نگاه کن زنیکه هرزه رو .
    شاید همین تفکرات باعث شده که دختران تنفر پیدا کنند.
    فاصله گرفتن که کاملا طبیعیه و به نظر من مشکلی هم نداره. یک نفر انتخاب می کنه که چادر نداشته باشه و نپوشه که اون رو کاری نداریم و طبیعی هم هست و هر کسی راه خودش رو میره
    ولی اینکه امروزه یک حس تنفر به وجود اومده از عموم خانم های چادری به نظر من اصلا طبیعی نیست و مقصر همان خانم های چادری ای هستند که این خانم های غیر چادری را هرزه می خوانند و یا در گشت ارشاد به حجابشان به اصطلاح گیر می دهند. راحت قضاوت می کنند .
    و متاسفانه من زیاد دیدم که در خانم های چادری دوست دارن تفکرات خودشون رو تحمیل کنند!
    ولی فکر نمی کنند که آیا اون شخص شل حجاب می آد به من پیشنهاد برداشتن چادرم رو بده؟ پس منم بذارم اون راه خودش رو بره و اگر قراره پوشش اسلامی رو انتخاب کنه خودش انتخاب کنه با عقل خودش . نه که من توی کلش فرو کنم!
    • author avatar
      Unknown 96
      ۲۰ بهمن ۹۶، ۰۶:۲۱
      بله خب یه سری مذهبی های تند به اصطلاح فکرکنم بهشون بگن !  همین افکارو شاید متاسفانه داشته باشن و بیان کنن البته تو شهر کوچیک ما اصولا همچین افرادی خیلی کمن و من فقط یه بار دیدم که اونم با انتقاد یه سری گروه چادری دوباره ساکت شد .
      عمومیت دادن که درست نیست 
      ماهم اطلاعی در مورد کسی نداریم بخوایم قضاوت کنیم کسی رو و به کسی انگ بچسبونیم فکرمیکنم تو این پستم دقیقا همین کار منع شده و گفته شده باید با عمل نشون داد نه باحرف .
      اجبار همیشه نتیجه ی عکس داده منم به شخصه هیچوقت کسیو اجبار نکردم .
      به نظرم هردو گروه به اندازه ی خودشون اشتباه دارن فکرمیکنم شما همونطور که این مثالو برای خانوم های چادری زدین که میگن همونقدر بی احترامی به خانوم های چادری از بدحجاب ها صورت میگیره .
      اگه تنفر یا حس بدی هست دوطرفه ست و باید رفع شه چون بسیار ازار دهنده است .
      کلا تعادل تو هرکاری موثرتره . نه باید از این ور بوم بیوفتیم نه از اونور نه خیلی سختگیر که زده کنیم از دین نه خیلی ازاد که دیگه نشه بهمون گفت مذهبی و بچه مسلمون ‌.
      ان شاءالله روزی برسه که این قدر همه آگاهی و بصیرت پیدا کنن که خودشون انتخاب کنن راه درستو چه نماز و چه حجاب و چه بقیه ی واجبات رو و این تعصبتات غلط هم کم شه ان شاءالله و ما شاهد بی احترام از هیچ دو طرف نباشیم
  • Va hid
    جمعه ۲۰ بهمن ۹۶ , ۰۰:۴۷
    سلام

    پست خوبی بود خانم ناشناس

    حجاب و صداقت و راستی با عمل درست ترویج پیدا می کنه!
    دلتون شاد
    • author avatar
      Unknown 96
      ۲۰ بهمن ۹۶، ۰۶:۱۱
      سلام 
      متشکرم البته نویسنده ش که من نبودم من فقط به پیشنهاد یه ناشناس که نمیشناسم انتشارش دادم بازم ممنون 
      بله همینطوره 
      موفق باشید
  • حصار آسمان
    پنجشنبه ۱۹ بهمن ۹۶ , ۲۳:۵۸
    منم قول میدم حجابمو رعایت کنم :)))
    پیج مدافعین حیا توی اینستاگرام، همین ذهنیت رو به طور تخصصی دارن دنبال میکنن. اگر خواستین دنبالش کنین.
    https://www.instagram.com/modafeineh_haya_ir
    • author avatar
      Unknown 96
      ۲۰ بهمن ۹۶، ۰۶:۰۹
      :) خیلیم عالی خوب اقایون هم به نوبه ی خودشون باید رعایت کنن 
      اینستاگرام ندارم ولی خیلی ممنون نگاه میکنم
  • مسـ ـتور
    پنجشنبه ۱۹ بهمن ۹۶ , ۲۳:۱۸
    چه قدر خوب ((:
    • author avatar
      Unknown 96
      ۱۹ بهمن ۹۶، ۲۳:۲۵
      :) تشکرر
  • لیمو جیم
    پنجشنبه ۱۹ بهمن ۹۶ , ۲۱:۴۵
    خوندیم:-)
    • author avatar
      Unknown 96
      ۱۹ بهمن ۹۶، ۲۱:۴۵
      تشکر ^_^
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

زندگی آسان یا سخت می گذرد بدون اینکه ما در گذر آن دخل و تصرفی داشته باشیم تنها خداست که قدرتمند و آفریننده این جهان پراز رمز ورازاست اما این ما هستیم که چگونه گذر این روزها را تعیین میکنیم با اعمال و رفتارمون و با عشقی که نثار همدیگر میکنیم و اگه همه تصمیم بگیریم که از خودمون برای ساختن یک زندگی ایده آل شروع کنیم مطمئن باشید که هیچ بدی تو هیچ جای جهان وجود نخواهد داشت پس خوب باشیم و خوبی کنیم تا خوبی نسل به نسل منتقل بشه🤗😍😍😄


دنبال کنندگان بیانی